BYD ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı arasında imzalanan anlaşma kapsamında, 1 milyar dolarlık yatırımla kurulacak fabrika, yıllık 150 bin araç üretim kapasitesine sahip olacak. Bu yatırım, Türkiye'ye 27 yıl sonra ilk kez otomotiv sektöründe doğrudan yatırım getirdi.

Türkiye, Avrupa'ya Açılan Kapı

Çinli otomobil markaları, Türkiye'de yılın ilk 6 ayında yüzde 10'luk pazar payına ulaşarak, yatırım planlarını duyurmaya başladı. Ticaret Bakanlığı'nın yerli üretimin iç pazardaki payını artırma amacıyla aldığı kararlar sonucu, Çin menşeli benzinli ve hibrit binek otomobillere ek gümrük vergisi uygulanırken, yatırım teşvik belgesi alan şirketler bu vergiden muaf tutuldu.

Diğer Çin Markalarının Yatırım Planları

Skywell, yatırım konusunda istekli olduğunu belirtti. Skywell yetkilileri, Türkiye'de araç üretim hattı kurmayı, yedek parça tedarik sistemini Türkiye'ye getirmeyi ve bazı parçaların üretimini burada yapmayı planlıyor.

DFSK, SHS Otomotiv distribütörlüğünde Türkiye pazarında faaliyet gösteriyor. DFSK yetkilileri, Türkiye'yi Avrupa'ya açılan bir kapı olarak konumlandırmayı hedeflediklerini belirterek, temmuz ayından itibaren kapsamlı satış sonrası eğitimleri başlatmayı ve yeni enerji araçları endüstrisinin gelişimine katkıda bulunmayı planladıklarını açıkladı.

Chery, Türkiye otomobil pazarında en fazla pazar payına sahip Çin markası olarak, mevcut duruma uyum sağlamak ve Türkiye'de üretim gerçekleştirmek için yoğun bir şekilde çalışıyor. Chery Türkiye Başkanı Si Fenghuo, Eylül 2022'de Chery Türkiye'yi kurduklarını ve fabrika inşasının fizibilite analizine yoğunlaştıklarını belirtti.

MG yönetimi, Avrupa'da üretim tesisleri kurma planları yaparken, Doğan Trend Otomotiv Üst Yöneticisi (CEO) Kağan Dağtekin, MG ile niyet mektubu imzalama aşamasına geldiklerini ve Türkiye'de yatırım yapmayı hedeflediklerini belirtti.

SWM Motor, Türkiye'de üretim yapmak için başvurularını tamamladı. ATMO Group CEO'su Anton Chernov, yıllık 50 binden fazla araç üretim kapasitesine sahip bir tesis üzerinde çalıştıklarını ve bu tesisin Türkiye pazarının ihtiyaçlarını karşılayacağını söyledi.

Çin Markalarının Türkiye'deki Etkisi

ODMD verilerine göre, Türkiye otomotiv pazarında Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD, NETA ve SWM olmak üzere 11 Çin menşeli marka bulunuyor. Bu markaların yılın ilk 6 ayındaki toplam satışları 48 bin 17'ye ulaştı ve otomotiv pazarındaki payları yüzde 8,3 oldu.

Altını olanlar sakın yapmasın! İslam Memiş bu tuzağa dikkat dedi Altını olanlar sakın yapmasın! İslam Memiş bu tuzağa dikkat dedi

Çin markaları arasında en fazla satış yapanlar sırasıyla Chery, MG ve BYD oldu. Chery, 34 bin 501 satışla ilk sırada yer alırken, MG 11 bin 74, BYD ise 1426 satış gerçekleştirdi.

İthal Araçlardaki Çin Markalarının Payı

Ocak-Haziran döneminde toplam pazarın yüzde 69,27'si ithal araçlardan oluşurken, Çin markalarının ithal araçlar arasındaki payı yüzde 12 seviyesinde kaydedildi. Bu durum, Çin markalarının Türkiye pazarındaki konumlarını güçlendirdiğini gösteriyor.

Kaynak: VATAN