Elektrikli araçların kullanımının artmasıyla birlikte, bu araçların site ve apartman otoparklarında şarj edilmesi konusu, önemli bir güvenlik sorunu haline geldi. İstanbul’da bir sitenin kapalı otoparkında şarj edilen bir elektrikli aracın alev alarak büyük bir yangına sebep olması, bu konuda dikkat edilmesi gerekenleri bir kez daha gündeme getirdi. Olay sonrası 14 katlı bina boşaltılırken, uzmanlar ve tesis yöneticileri, site sakinlerinin ve apartman yönetimlerinin daha dikkatli olması gerektiğini vurguluyor.
Elektrikli Araçların Şarjı İçin Altyapı Gereksinimleri
Tesis Yöneticileri Konfederasyonu Başkanı Yahya Sağır, mevzuat gereği, apartman ve site otoparklarında elektrikli araçların şarj edilmesinin belirli kurallara tabi olduğunu belirtti. Sağır, "Apartmanlarda ve sitelerde, her daireye ait ayrı bir elektrik altyapısı olduğu için, apartman içi elektrik tesisatında değişiklik yapmadan şarj istasyonları kurulması mümkün değildir. Bu, hem güvenlik hem de yasal düzenlemeler açısından sorun teşkil edebilir" dedi.
Trafo Gücü Yetersiz Kalabilir
Sağır, elektrikli araçların şarj edilmesinin, mevcut elektrik altyapısının kapasitesini aşabileceği konusunda uyarıda bulundu. "Birçok sitede, elektrik sayaçları konut katlarında yer alıyor. Bu sayaçlardan veya doğrudan elektrik şebekesinden otoparka kablo çekmek, Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın belirlediği şartlara aykırıdır" diyerek, bu tür işlemlerin hem yapısal sorunlara hem de güvenlik risklerine yol açabileceğini belirtti. Kabloların geçebilmesi için bazı yerlerde bina yapısının delinmesi gerektiğini söyleyen Sağır, bunun da deprem güvenliği açısından büyük riskler taşıdığını vurguladı.
Elektrikli Araç Şarjı İçin Uygun Altyapı Şart
Sağır, apartmanlarda kullanılan elektrik altyapısının, elektrikli araçları şarj etmek için yeterli olmadığını ifade etti. "Elektrikli araçlar, yüksek güç gereksinimlerine sahip cihazlardır ve bu nedenle konutlar için sağlanan elektrik gücü, araçların güvenli şekilde şarj edilmesi için genellikle yetersiz kalmaktadır" diyen Sağır, normal priz kablolarının kullanılması durumunda ciddi elektriksel zararlara ve yangınlara yol açılabileceğine dikkat çekti.
Elektrikli araçların şarjı için kullanılan kabloların, normal kablolarla aynı ebatlarda olmadığını belirten Sağır, bu tür kabloların güç aktarım seviyelerinin yüksek olduğunu ve doğru bir şekilde kullanılmadığında büyük tehlikelere yol açabileceğini söyledi.
Altyapı Onayı Alınması Gerekli
Sağır, elektrikli araç şarj istasyonlarının kurulumunun yasal zorunluluklar ve güvenlik şartlarına uygun olması gerektiğinin altını çizdi. "Konutlarda, elektrikli araç şarjı için altyapı uygun değilse, bu durumu önceden belirlemek ve ilgili kurumlardan onay almak gerekmektedir. Aksi takdirde, şarj işlemi sırasında çıkabilecek herhangi bir güvenlik sorunundan şarj yapanlar ve kurulum yapanlar sorumlu olacaktır" diye ekledi.
Yüksek Masraflar ve Paylaşım Sorunları
Sağır, elektrikli araç şarj altyapısının kurulmasının, yüksek maliyetli ve karmaşık bir süreç olduğunu ifade etti. Kat Mülkiyeti Kanunu’na göre, bu altyapıyı kuranlar, faydalananlar tarafından masraflarını paylaşarak karşılamak zorunda kalacaklar. Ayrıca, siteye yeni taşınan sakinlerin de bu şarj altyapısından faydalanmak istemesi durumunda, mevcut düzenlemelerin yetersiz olabileceğini ve sorunların büyüyebileceğini belirtti.