Yeni Düzenleme İthalatı Zorlaştırıyor
Türkiye'de elektrikli ve prizli hibrit araç ithalatına yönelik yeni düzenlemeler, sektör için önemli bir dönüm noktası oluşturuyor. 20 Eylül 2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlanan tebliğe göre, artık bu araçları ithal etmek isteyen firmaların Türkiye genelinde 20 yetkili servisi bulunması ve bu servislerin TSE (Türk Standartları Enstitüsü) sertifikasyonunu tamamlamış olması zorunlu hale getirildi. Özellikle Çin merkezli markalar için ciddi bir engel teşkil eden bu düzenleme, sektörde rekabetin yönünü değiştirebilir.
Çinli Markalar İçin Büyük Bir Engelleme
Bu yeni kural, özellikle Avrupa dışındaki üreticileri doğrudan etkiliyor. MG, SWM, Chery ve DFSK gibi Çin menşeli markaların Türkiye pazarına girişini zorlaştıran bu şartlar, Çinli üreticiler için büyük bir yatırım zorunluluğu doğuruyor. Türkiye’de satış yapmak isteyen bu markaların, 20 yetkili servis kurma ve TSE sertifikasyon süreçlerini tamamlaması gerekiyor. Aksi halde, bu araçların ithalatı mümkün olmayacak.
MG ve Doğan Trend İlk Uyum Sağlayanlar Arasında
Yeni düzenlemeye uyum sağlayan markalar arasında MG dikkat çekiyor. MG'nin distribütörü Doğan Trend Otomotiv, gerekli altyapı ve sertifikasyon süreçlerini tamamlayarak Türkiye pazarında öncülük ediyor. Bu gelişme, Çin merkezli diğer markalar için de bir örnek teşkil edebilir. Ancak MG dışındaki birçok markanın Türkiye pazarına girişte zorlanacağı öngörülüyor.
BYD'nin Türkiye Planları Tehlikede
Düzenleme, Çinli elektrikli araç üreticisi BYD’nin Türkiye’ye planlanan yatırımını da zora sokabilir. BYD, Türkiye pazarına girmek için bu yeni düzenlemeyi karşılamak zorunda kalacak. 20 yetkili servis şartını yerine getirememesi durumunda ise BYD'nin Türkiye’de satış yapması neredeyse imkânsız hale gelecek.
Bu yeni düzenleme, Avrupa merkezli üreticilere avantaj sağlarken, Çinli markaların Türkiye'deki pazar payını önemli ölçüde etkileyecek gibi görünüyor.