Bir zamanlar taşımacılık ve balıkçılıkla uğraşan Karadeniz'in yelkenli tekneleri, yerini modern balıkçı teknelerine ve yatlara bırakmış olsa da Murat Gül, bu tarihi geleneği yeniden yaşatmak için önemli bir adım atıyor. 1960'lı yıllardan sonra üretimi durdurulan ve işlevini yitiren "Karadeniz Takası"nı, yaptığı titiz araştırmalar ve ustalığıyla yeniden inşa etmeye başlayan Gül, bölgenin denizcilik mirasını korumak için var gücüyle çalışıyor.
Gül, yaptığı açıklamada, Karadeniz'e özgü taka teknesinin çok özel bir tasarıma sahip olduğunu belirterek, “Böyle bir tekneden hiçbir örnek bulamıyorum. Taka, Doğu Karadeniz'e özgü, iri yapılı ve az su çeken, ayna kıçlı, manevra kabiliyeti yüksek bir teknedir” dedi.
Taka Teknesi, Tarihte Önemli Bir Yere Sahipti
Murat Gül, aynı zamanda bu teknelerin sadece ulaşım aracı değil, tarihsel olarak büyük bir öneme sahip olduğunu ifade etti. "Bu tekneler, Milli Mücadele döneminde kıyıya silah taşıyan ve kolayca saklanabilen teknelerdi. Karadeniz geleneğini temsil eden taka, Nazım Hikmet’in ‘Kuvayi Milliye Destanı’nda da bahsettiği, 'Uzun eğri burunlu insanlar' tarafından kullanılıyordu," dedi.
Karadeniz’in unutulmaya yüz tutmuş bu tarihi takalarını yeniden yaşatmak için attığı adımın, bölgedeki denizcilik kültürünü geleceğe taşımak adına önemli bir katkı sunduğunu belirten Gül, projeyi daha da ileriye taşımayı hedefliyor.
Karadeniz’in Denizdeki Hafızası: Taka
Taka, sadece bir ulaşım aracı değil, aynı zamanda bir kültürün simgesidir. Murat Gül, inşa ettiği takaların, geleneksel denizcilik mirasını yaşatmanın yanı sıra, bölgedeki tarihsel hafızayı yeniden canlandıracağını belirtiyor. Yelkenli taka, Karadeniz'in zorlu deniz koşullarına uygun yapısıyla da biliniyor.