Birleşmiş Milletler Nüfus Fonu (UNFPA) ve Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü (HÜNEE) iş birliğiyle hazırlanan 2023 Türkiye Gençlik Araştırması, gençlerin sosyoekonomik ve demografik profillerine ışık tuttu. Araştırma, İsveç Hükümeti'nin finansal desteğiyle Türkiye genelinde 67 ilde yapıldı ve 15-24 yaş arası 1300 gençle birebir görüşmeler gerçekleştirildi.
GENÇLERİN YÜZDE 92’Sİ SOSYAL MEDYA KULLANIYOR
Araştırmanın öne çıkan sonuçlarına göre, gençlerin %92’si aktif olarak sosyal medya kullanıyor. En çok kullanılan platformlar ise Instagram, TikTok ve X (eski adıyla Twitter) olarak sıralandı.
SOSYAL MEDYADAN BİLGİ EDİNİYORLAR
Gençlerin sosyal medya üzerinden öğrendikleri konular dikkat çekici:
- %88 kadına yönelik şiddeti,
- %69 cinsel sağlık ve üreme sağlığını,
- %64 çocuk yaşta evlilikleri,
- %61 gençlik ve şiddetle ilgili bilgileri sosyal medyadan ediniyor.
EĞİTİM VE İSTİHDAM DURUMU
Araştırmaya göre gençlerin eğitim durumu şu şekilde:
- %17 ortaokul mezunu ya da daha az eğitimli,
- %37 lise öğrencisi,
- %23 lise mezunu,
- %23 üniversite öğrencisi veya mezunu.
Öte yandan, gençlerin %42’si aktif olarak çalışırken, %20’si ise ne eğitimde ne istihdamda (NEET) yer alıyor.
AİLELERİN MADDİ DURUMU ETKİLİ
Lise düzeyindeki gençlerin %31’i, ailesinin maddi durumunun kötü olması veya çalışmak zorunda kalmaları nedeniyle okulu bıraktıklarını belirtti.
“POLİTİKA GELİŞTİRME SÜREÇLERİNE KATKI SAĞLAYACAK”
Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü Müdürü İsmet Koç, araştırma sonuçlarının gençlik politikalarının geliştirilmesine rehberlik edeceğini belirtti. Koç, veriye dayalı politika ve stratejilerin hayata geçirilmesinde bu tür çalışmaların kritik önem taşıdığını vurguladı.