Zorunlu Yarı Yılda Muayene:
Sağlık Bakanlığı, aile hekimlerinden ve aile sağlığı çalışanlarından, bağlı oldukları nüfusu (ortalama 3.000 kişi) 6 ayda bir zorla muayene etmelerini talep etmektedir. Oysa, vatandaşlar zaten ihtiyaç duyduklarında aile hekimlerine başvurmaktadır. 6 ayda bir yapılmayan muayenelerin katsayılarının %50 oranında düşürülmesi, aile hekimlerinin maaşlarının kesilmesine yol açacaktır. Hangi meslek grubunda, örneğin imamın camiye gelen cemaat sayısına, öğretmenin okulda öğrencilerine göre maaşı düşürülür?
Sözleşmelerin Feshi Tehdidi:
Sağlık Bakanlığı, aile hekimlerinden aşı, kanser taramaları, izlem ve kronik hastalık takipleri gibi işlemleri gerçekleştirmelerini istiyor. Ancak, vatandaş bu işlemleri yaptırmak istemediğinde, aile hekimlerinin ve sağlık çalışanlarının cezalandırılması ve sözleşmelerinin feshedilmesi isteniyor. Bu durum, iş güvencesini ortadan kaldırmaktadır ve kabul edilemez. Koruyucu sağlık sorumluluğu, ilk olarak hastanın kendisine aittir.
Hastane Başvurularının Engellenmesi:
Bakanlık, aile hekimlerinden, vatandaşların hastanelere başvurularını engellemelerini talep etmektedir. Ancak, sevk zinciri olmadan, ilaç yazma ve rapor uzatma yetkisi verilmeden, hastanelerden hizmet alımını sınırlamak, hasta haklarına aykırıdır. Bu durum, insan hakları ihlali anlamına gelir.
İlaç Yazımı ve Maaş Kesintisi:
Sağlık Bakanlığı, aile hekimlerinden antibiyotik, mide ilaçları (PPI) ve ağrı kesiciler (NSAİİ) gibi ilaçları yazmamalarını istemektedir. Bu ilaçların, iller bazında belirli sınırları aşması durumunda, aile hekimlerinin maaşlarının düşürülmesi istenmektedir. Akılcı ilaç kullanımı bahane edilerek, hastaların tedavi olma hakkı engellenemez. Hekimin tedavi özgürlüğü, tıbbi etik gereği, kimse tarafından kısıtlanamaz.
Memnuniyet Puanı ve Maaş İlişkisi:
Aile hekimlerinden, hastalarına memnuniyet sağlamaları istenmektedir. Ancak, bu memnuniyetin neye göre ölçüleceği belirsizdir. Hangi meslek grubunda, hakimlerin, savcıların, öğretmenlerin memnuniyet oranlarına göre maaşları belirlenmektedir? Aile hekimlerinin maaşlarının, hastaların memnuniyetine dayalı olarak düşürülmesi, meslek onurumuzu zedeleyecek bir uygulamadır.
Aşırı Çalışma Süresi:
Bakanlık, aile hekimlerinden, ayda 256 saat çalıştırılmalarını istemektedir. Hem aile hekimliği hem de nöbet görevlerinin birleşmesiyle bu süre, iş kanununa aykırıdır. Aile sağlığı çalışanlarının bu kadar uzun süre çalıştırılması, hem iş yasalarına hem de insani değerlere ters düşmektedir.
Cari Ödeneğin Kesilmesi:
Aile sağlığı merkezlerinin işletilmesinde kullanılan cari ödeneğin %12’sinin kesilmesi planlanmaktadır. Enflasyonun yüksek olduğu ve maliyetlerin arttığı bu dönemde, cari giderlerin kesilmesi yerine artırılması gerekmektedir.
Sağlık Raporlarının Ücretli Hale Gelmesi:
Sağlık Bakanlığı, bazı sağlık raporlarının (ehliyet, av tüfeği, akli sağlık raporları vb.) aile hekimleri tarafından ücretli verileceğini ve bu raporların gelirlerinin döner sermayeye aktarılacağını açıklamıştır. Aile hekimliği hizmetleri ücretsizdir ve bu raporların ücretli hale getirilmesi, vatandaşlar üzerinde maddi baskı yaratacak ve sağlıkta şiddeti artıracaktır. Sağlık raporları ücretli hale gelmek isteniyorsa, raporlar yalnızca toplum sağlığı merkezleri aracılığıyla verilmelidir.
Getat Uygulamaları:
Sağlık Bakanlığı, aile hekimlerine geleneksel ve tamamlayıcı tıp (GETAT) uygulamaları yapma yetkisi vermek istemektedir. Ancak, bu tür uygulamaların aile sağlığı merkezlerinde yapılması, hem sağlık hizmetlerinin kalitesini düşürür hem de iş barışını zedeler. GETAT uygulamaları, sertifikalı kliniklerde yapılmalıdır.
Saygılarımızla,
Trabzon Aile Hekimleri Derneği Yönetim Kurulu
Başkan: Dr. Hakan Uzun
Telefon: 0532 627 67 32