Özel Eğitim Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Raziye Erdem, üç gün süren kongrede sunulan alan içeriğinde literatüre geçecek tespit ve öneriler bulunduğunu söyledi.

Biruni Üniversitesinden Prof. Dr. Binyamin Birkan son gün bildiriminde eğitimcilere seslenerek, “Robotik eğitimden ve eskiyi tekrarlamaktan kaçının. Yenilenin. Bunu yaptığınızda özel çocuklar olağan gelişen akranları kadar iyi seviyelere gelebiliyor” dedi. Kongrede 216 bildiri sunuldu.


TRABZON ÜNİVERSİTESİ’NE TEŞEKKÜR

Milli Eğitim Trabzon İl Müdürlüğü, Özel Eğitimciler Derneği (ÖZDER) ve TÜBİTAK işbirliği ile Trabzon Üniversitesi önderliğinde organize edilen Ulusal Özel Eğitim Kongresi (UOEK-2023) Karadeniz Teknik Üniversitesi (KTÜ) Prof. Dr. Osman Turan Kongre ve Kültür Merkezinde yapıldı. 

Kongre sonunda özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların eğitim ve gelişime ile ilgili çok önemli görüş ve öneriler ortaya konuldu. Fatih Eğitim Fakültesi Özel Eğitim Bölüm Başkanı Dr. Öğr. Üyesi Raziye Erdem “Cumhuriyetimizin 100. yılında Trabzon’da böyle bir kongre çok anlamlı ve faydalı oldu. 33. Ulusal Özel Eğitim Kongresi bu yönü ile özellikle özel eğitim alacak çocuklarımızın eğitimcilerine ve alanda araştırma yapmakta olan akademisyenlere etkin bir projektör tutacaktır” dedi. 34. Ulusal Özel Eğitim Kongresi’nin 2024 yılı içerisinde Ankara Üniversitesi tarafından yapılmasına karar verildiği öğrenilirken Trabzon Üniversitesi ve Dr. Raziye Erdem ile ekibine teşekkür eden Özel Eğitimciler Derneği Başkanı Prof. Dr. Sezgin Vuran, ülke genelindeki şubelerini kapatarak İzmir olan genel merkezi Eskişehir’e taşıma kararı aldıklarını bildirdi. Trabzon’daki kongrede katılımcıların saat mefhumu gözetmeksizin katılım ve katkıları takdir topladı.

SÖZLÜ İLETİŞİME DESTEK VERELİM

Trabzon Üniversitesi’nin evsahipliğinde KTÜ’de düzenlenen ve üç gün süren kongrenin son gününde özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların eğitiminde en önemli aygıtın sözlü iletişim olduğu vurgulandı. New Jersey (ABD) Princeton Child Development Institute (PCDI)’de Otizm Spektrum Bozuklukları ve Davranış Analistliği üzerine özel eğitim çalışmalarında yer almış akademisyenlerden Prof. Dr. Binyamin Birkan, doğru materyal ve modeller kullanmaları halinde özel eğitim verecek öğretmenlerin işlerinin zor olmayacağını söyledi. Kongreye Biruni Üniversitesinden katılan Birkan, özellikle otizmli çocuklarda ailenin rolünün önemli olduğunun, ancak öğretmenin ve sözlü iletişim etkisinin her zaman çok öncelikli olması gerektiğinin altını çizerek, “Dil berecilerinin sözlü iletişim yönü ile desteklenmesinden büyük fayda görüyoruz. Çocuğun teneffüste, öğle yemeğinde, serbest zaman etkinliklerinde akranları ile iletişim kurmasını sağlayın. 25 farklı ilde incelemede bulunduk; öğretmenler hep birebir, ayrı ve bireysel odalarda özel eğitim desteği vermeye çalışıyor. Çocuğun dil becerileri için bu yararlı olsa da ayrılmış sınıflarda hep sınırlıdır. 

Ayrık denemeli öğretimden vazgeçemeyiz fakat genel eğitim programına geçiş daha önemli. Toplumla kaynaştırılmayan çocuk özel öğretim merkezinde öğrendiği becerileri genel programda uygulamakta zorlanır. Sözlü iletişim ve iletişimsel etkileşime önem verin” dedi. Birkan şöyle konuştu: “Yeni şeyler özel öğretmenler için çok önemli. Aynı tecrübeyi yıllarca tekrar etmeyin. Çocuklara potansiyellerini kullanmayı öğretin. Robotik eğitim yapmayın. Kendinizi yenilemek için ekstra düzenlemelere yönelin. Bu tamamen öğretici ile alakalıdır. Emin olun, özel eğitim teknikleri ile bu çocuklar olağan gelişen akranları kadar iyi düzeye gelebiliyorlar.”

216 BİLDİRİ… 12 ÇALIŞTAY… 1 SERGİ

Kongre kapsamında özel eğitimin Türkiye’deki tarihsel gelişimini bilimsel zeminde değerlendirmek suretiyle ileriki yıllarda yapılacak çalışmalara ışık tutması planlandı. Bu hedef doğrultusunda; erken müdahale, kaynaştırma/bütünleştirme, aile eğitimi ve katılımı, özel eğitimde öğretmen eğitimi, özel gereksinimli yetişkin bireylerin eğitimi/istihdam, özel eğitimde geçiş süreçleri, özel eğitimde teknoloji destekli eğitim, özel eğitimde uzaktan eğitim, özel eğitimde tanılama ve değerlendirme, yasal konular, bilimsel dayanaklı uygulamalar alanlarını ele alındı. Bildirilerde ekrana aktarılan iyi eğitim almış özel çocuklarla iyi eğitim almamış çocukların davranışları arasındaki farkı gösteren grafikler büyük ilgi topladı. Kongrede özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların öncelikli sorunları ortaya konulurken özellikle ayrılmamış sınıflarda özel öğrenciyi reddeden öğretmen anlayışına vurgu yapıldı. Özel eğitimde öğretmen eğitimi başlığı altında sunulan bildirilerde, kaynaştırma/bütünleştirme sorunları boyutu özellikle masaya yatırıldı. Söz konusu sorunun çözümü önerileri boyutunda katılımcılar öncelikli olarak idari tasarrufun belirleyici olmasını istedi. Farklı odalarda ve masalarda kongre süresince yürütülen çalıştaylarda da etkili deneyim ve bilimsel tespitlere ulaşıldı. Tüm bu kayıtların rapor halinde Milli Eğitim Bakanlığı Özel Eğitim Genel Müdürlüğüne sunularak resmi kanalların özel eğitim politikası oluşturmasında faydalı olacağı vurgulandı. 

Kongrede toplam 216 bildiri sunuldu. 12 çalıştay ile 14 poster aktivitesi gerçekleştirildi ve 1  alan sergisi açıldı. Kongrenin final değerlendirmesini Prof. Dr. Sezgin Vuran, Prof. Dr. Ahmet Konrot ve Prof. Dr. Gönül Akçamete yaptı. Değerlendirmeci akademisyenler ‘Verimli ve hatasız tamamlanan kongre için organizasyon komitesine tebrik’ mesajı verdi. Kongrede öğrencilerin ilgisi ve devamlılığı dikkat çekti. Ulusal nitelikteki kongreye başta İngiltere olmak üzere yurtdışından da çok sayıda katılımcı gelmesi organizasyon heyetini şaşırttı. Kongre, 10. Yıl Marşı’nın hep birlikte söylenmesi ile tamamlandı.
TAKA/NEZİHA ÇAKIROĞLU

Editör: Doğukan ÖZKURT