Akpınar, “1997 yılında gündeme getirilen ve henüz proje ihalesi yapılan “Güney Çevre Yolu Projesi” Trabzon ili güney kesiminden ve il dışından gelen göçlerle sahilde dar bir alana sıkışmış olan kentimizin trafik sıkışıklığını önemli ölçüde rahatlatacaktır. Projenin Akçaabat girişinden Kanuni Bulvarı’nın başlangıcına (Beşirli) kadar olan kısmın bağlanarak sahil karayolundaki yoğun trafik önemli ölçüde rahatlatılacaktır.
Ulaştırma Bakanlığımız, Akçaabat (Akçakale’den, Darıca’dan) Akyazı’dan Karşıyaka’ya kadar ilk etap proje çalışmasını 2022’de başlatmış olmakla birlikte bu tür kapsamlı projelerin, bir bütün olarak ele alınması zaman alacağından etap etap ihale edilmesinde fayda bulunmaktadır. Proje Çıktıları: Proje, şehir trafiğine doğrudan katkı sağlayacaktır. Mevcut sahil yolunun %20-25’ini güneye çekerek sahil yolundaki trafiği, gürültüyü, kaza sayısını, yolculuk süresini, Co2 gaz salınımını azaltacaktır. Yeni yerleşim ve ticaret merkezlerinin güneye kayması nedeniyle kentin imarına önemli bir katkı sağlayacaktır. Proje ile daha yaşanabilir bir şehir meydana gelecektir.
Projenin Uygulanmasında Dikkat Edilecek Hususlar: Kavşak sayısının az olması gerekmektedir. Yaptığımız Ar-Ge çalışmaları ile kavşaklar arası mesafenin 700-800 mt’den daha az olması durumunda, sahil yolunda ve Kanuni Bulvarı’nda olduğu gibi trafik sıkışıklığı, CO2 salınımı, yolculuk zaman kayıpları söz konusu olabilecektir. Güney Çevre Yolu Kanuni Bulvarı ile düşey doğrultudaki uzaklığın doğru ayarlanması gerekmektedir. Kısa mesafe olması, uzun vadede Güney Çevre Yolu getirisinde düşmeye sebep olacaktır. Yurtdışında özellikle Kuzey Amerika ve Avrupa kıtasında işlevi yüksek olan döngü şeklindeki çevre yollarının referans alınması gerekmektedir.
100 yıllık zaman dilimi göz önünde bulundurulduğunda, 2. ve 3. çevre yollarına ihtiyaç olabilecektir. Bunların 1. çevre yolu ile entegrasyonu da söz konusu olacağından 1. Güney Çevre Yolu kapsamında, gelecekteki çevre yolları bağlantıları öngörüsünün araştırılıp projeye eklenmesi gerekmektedir. Trabzon ili içerisinde hafif raylı sistem ve iller arası hızlı demiryolu ile entegre olabilecek maksimum verimliliği sağlayacak kombine taşımacılığın göz önünde bulundurulması gerekmektedir. “