“Karadeniz Sahil Yolu Şehirleşmeyi Değiştirdi”
Prof. Dr. Sancar, Karadeniz Sahil Yolu'nun 1950'li yıllarda alınan kararlarla inşa edilmesinin bölgedeki kentleşme yapısını derinden etkilediğini belirtti:
“Devlet yolu, sahil boyunca yapıldığından, kıyı koruma hedefiyle şehrin güneye yayılması gerekirken yapılaşma sahil hattına çekildi. Sahil yolunun erişilebilirliği, yapılaşma taleplerini artırarak şehri doğal gelişiminden saptırdı.”

Kanuni Bulvarı: İhtiyaç Var Ama Eksikleri de Var
Kanuni Bulvarı’nın kent için önemli olduğunu ifade eden Prof. Dr. Sancar, projede yol kesitinin geniş tutulmasının teknik problemleri beraberinde getirdiğini söyledi:
“Yolun genişliği 30 metreden 40 metreye çıkarılınca, yarma-dolma işlemleri arttı. Eğimli arazi nedeniyle yol kesitleri yerleşim alanlarını böldü ve hizmet alanları arasında kopukluk yarattı. Yolun kuzey ve güneyini ayırmak yerine, 25 metre kesitinde kalsaydı, çevreyle uyum daha sağlıklı olurdu.”

Sancar, Güney Çevre Yolu Projesinin hayata geçirilmesinin sahil yolunun yükünü azaltmak için zorunlu olduğunu da vurguladı.

Ordu’da Nefes Kesen Deprem Tatbikatı: Gerçeği Aratmadı! Ordu’da Nefes Kesen Deprem Tatbikatı: Gerçeği Aratmadı!

Raylı Sistem Dolmuş ve Otobüslerle Entegre Edilmeli
Trabzon’da planlanan Hafif Raylı Sistem’in, tek başına ulaşım sorununu çözemeyeceğini belirten Sancar, Samsun’daki raylı sistem deneyiminden örnek vererek şunları söyledi:
“Raylı sistem, pik saatlerdeki yolcu taşımaya odaklanırsa yeterli olmaz. Otobüs ve dolmuş sistemleriyle entegre edilmesi, istasyonlarla ilişkilendirilmesi gerekir. Bu şekilde yolculara konforlu ve hızlı ulaşım sağlanabilir.”

Daha Kompakt Bir Trabzon İçin Stratejik Proje
Prof. Dr. Sancar, Trabzon Hafif Raylı Sistem Projesinin yaklaşık 30 kilometrelik güzergahı boyunca Akçaabat’tan Yomra’ya kadar uzanmasının doğru bir strateji olduğunu ifade etti. Ancak durak sayısının fazla olmasının projeyi yavaşlatacağını belirterek şu açıklamayı yaptı:
“30 kilometre üzerine çıkmak, ekonomik açıdan sıkıntı yaratır. Fazla durak, yolculuk süresini uzatır ve konforu azaltır. Raylı sistem, kentin sürdürülebilir gelişimi için bir araç olacak ve Trabzon’un yayılmasını kontrol altına alarak daha kompakt bir kent yapısına katkı sağlayacaktır.”

Otomobilleşme ve Kent Yayılması Kontrol Altına Alınmalı
Sancar, Trabzon gibi orta ölçekli kentlerde otomobil kullanımının artmasının şehir planlaması için risk taşıdığını belirtti:
“Raylı sistem projeleri ve çevre yolları, artan otomobilleşmeyi kontrol altına almak için stratejik yatırımlardır. Trabzon’da kentsel gelişimi sürdürülebilir ve düzenli bir yapıya kavuşturmak için bu projelerin planlı şekilde uygulanması büyük önem taşıyor.”

Sancar’ın açıklamaları, Trabzon’un ulaşım sorunlarına yönelik bütüncül bir yaklaşıma ihtiyaç olduğunu ortaya koyarken, raylı sistemin başarılı olması için toplu taşıma entegrasyonunun önemini vurguladı.

Muhabir: DOĞUKAN ÖZKURT