TÜİK verilerine göre, Türkiye’deki araçların yüzde 25’i, 21 yaş ve üzerindeki eski araçlardan oluşuyor. Hurda teşviki, bu araçların geri dönüşüme kazandırılmasını ve yerine Türkiye’de üretilen ÖTV muafiyetli yeni araçların alınmasını amaçlıyor. Böylece ekonomik ve çevresel sorunların çözülmesi hedefleniyor.
Yerli Üretime Büyük Destek
Düzenleme kapsamında, geri dönüşüme verilen araçların yerine alınacak sıfır araçların Türkiye’de üretilmiş olması şartı yer alıyor. Bu durum, yerli otomobil üretiminin desteklenmesi açısından büyük bir adım olarak değerlendiriliyor.
Teşvik, aynı zamanda trafik güvenliği ve çevre kirliliğinin azaltılması gibi olumlu etkiler yaratacak. Daha az yakıt tüketimi ve düşük emisyon oranlarıyla çevreye duyarlı bir ulaşım ağı oluşturulması hedefleniyor.
Caydırıcı Ceza: 500 Bin TL
Kanun teklifinin dikkat çeken bir diğer maddesi ise ağır hasarlı araçların trafiğe çıkarılmasına yönelik cezai yaptırım. Trafik kazası, doğal afet veya diğer nedenlerle kullanılamaz hale gelen araçların onarımı yasaklanacak. Bu yasağa uymayanlar, 500 bin TL para cezasıyla karşı karşıya kalacak.
Yürürlük Tarihi Bekleniyor
Henüz teklif aşamasında olan bu düzenlemenin, TBMM’de bütçe görüşmeleri sırasında ele alınması bekleniyor. Kanunun yürürlüğe girmesi halinde, araç sahipleri ekonomik avantajlardan faydalanırken, trafik ve çevre güvenliği de önemli ölçüde artırılacak.