Karadeniz Bölgesi’nin turizm merkezi olma yolunda ilerleyen Trabzon, Ortadoğu ve Körfez ülkelerinden gelen turistlerin kentten vazgeçmeye başlamasıyla birlikte bir gerileme yaşadı. Her yıl yüzde 100 doluluk oranlarına ulaşan oteller, bu yıl yüzde 50 seviyelerinde kaldı. Orta ve düşük gelirli Arap turistlerin tercih ettiği Trabzon’da kayıt dışı oteller de turizmcileri olumsuz etkiledi.

Turizm Sektöründen Sert Eleştiriler

Trabzon turizmi hakkında değerlendirmelerde bulunan Zorlu Grand Otel Genel Müdürü Serkan Serdar, bu yıl ciddi bir düşüşle karşı karşıya olduklarını belirtti. Serdar, “Pandemiden sonra büyük bir talep oluştu ve bu bölgemizi yanıltarak bir sonraki sene ciddi bir düşüşle karşı karşıya bıraktı. Otel dolulukları gevşedi ve bu sene çok daha büyük hissedildi. Enflasyonun yüksek olması, otel fiyatlarının dışında dışarıda harcama yapan müşteri profilinin fiyatları yüksek bulması ciddi bir negatif etken” dedi.

Alışveriş Yapacak Müşteri Profilinde Kayıp

Serdar, alışveriş yapacak müşteri profilinde ciddi bir kayıp olduğunu belirterek, “Tatilde alışveriş yapan turistlerin sayısında önemli bir azalma var. Özellikle çocuklu ailelerin tercih ettiği Trabzon’da, çocuklar için yeterli sosyal aktivite bulunmaması da bu durumu etkiliyor. Orta Doğu misafirlerinin çocukları için sosyal aktivitelerin yetersizliği, ailelerin burayı tercih etmemesine neden oluyor” dedi.

Uygun Fiyatlı Konaklama ve Kayıt Dışı Tesisler

Serdar, otellerin fiyatlarının yüksek tutulmasının da turist kaybına neden olduğuna dikkat çekerek, “Günübirlik evler ve kayıt dışı tesislerde 20-30 dolarlara konaklayan Orta Doğu pazarında ciddi bir kayıp var. Bu da yüksek segment müşteri potansiyelinin gitmesine sebep oluyor. Trabzon’da oteller pahalı değil. Esas sorun, alt profillere hizmet edilmesi ve para harcayan profilin kaçırılmasıdır” şeklinde konuştu.

Alternatif Turizm Pazarı ve Sosyal Aktiviteler

Serdar, Trabzon’un turizm potansiyelini artırmak için farklı pazarları hedeflemesi gerektiğini vurgulayarak, “Trabzon’un eksikleriyle birlikte bir turizm destinasyonu. Orta Doğu pazarında kaybımız var ise bunu kompanse edecek pazarlarımız var. Kültür varlıklarımız ve inanç turizmi gibi alanlarda daha fazla tanıtım yapmalıyız” dedi.

Doluluk Oranında Büyük Kayıp

Karadeniz Bölgesi'nde Sürdürülebilirlik İçin Diplomatik Gezi Karadeniz Bölgesi'nde Sürdürülebilirlik İçin Diplomatik Gezi

Serdar, otellerdeki doluluk oranının yüzde 50-60 bandında olduğunu belirterek, “Şehrin ortalamasında bence yüzde 50’yi bulmuyor olabilir. Kayıt dışı tesislerle birlikte en fazla yüzde 50-55 bandındadır. Bu, yüzde 35 bandında ciddi bir kayıp anlamına geliyor. Esnaf ve tedarikçiler de bu durumdan çok etkilendi” dedi.

Sosyal Aktivite Eksikliği ve Alışveriş Grupları

Serdar, Trabzon’un sosyal aktivite eksikliklerine de dikkat çekerek, “Trabzon’da sosyal aktivitelerin eksikliği nedeniyle turistlerin kalış süresi azalıyor. Özellikle çocuklu ailelerin tercih ettiği bölgemizde, çocuklar için yeterli aktivite sunulmadığında aileler başka destinasyonları tercih ediyor” dedi. Ayrıca, alışveriş gruplarının Trabzon’un önemli bir potansiyeli olduğunu belirtti.

Trabzon turizmi, mevcut sorunları aşmak için yeni stratejiler ve daha fazla yatırım gerektiriyor. Turist profilindeki değişim ve otel doluluk oranlarındaki düşüş, şehir ekonomisi üzerinde önemli bir etki yaratıyor.

Kaynak: İHA