Eski ve Güvensiz Araçların Artışı

Türkiye'nin araç parkında 21 yaş ve üzeri araçların oranı %24. Yüksek vergiler nedeniyle vatandaşlar, araçlarını yenileyemiyor ve eski otomobilleri kullanmak zorunda kalıyor. Bu durum, trafikte eski ve güvenlik sistemleri olmayan araçların sayısının artmasına neden oluyor.

Araç Parkının Detaylı Analizi

  • Binek araç parkının %15'i Renault, %10'u Fiat ve %10'u Volkswagen markalarından oluşuyor.
  • Hafif ticari araçlarda ise Ford %31 ile başı çekerken, Fiat %28 ve Renault %7 ile takip ediyor.

Araç Parkının Yaş Dağılımı:

  • %24’ü 21 yaş ve üzeri
  • %22’si 0-5 yaş
  • %22’si 6-10 yaş
  • %19’u 11-15 yaş
  • %13’ü 16-20 yaş

Ortalama Araç Yaşı Artıyor

2020 yılında binek araçların ortalama yaşı 13,2, hafif ticari araçların ise 12,3 iken, 2023 sonu itibarıyla bu ortalamalar binek araçlarda 14,1, hafif ticari araçlarda 13,6 ve tüm araç parkında 14’e yükseldi.

Bölgeler Arası Araç Dağılımı ve Kullanım Oranları

  • Türkiye araç parkının %31,7'si Marmara Bölgesi'nde yer alıyor.
  • İç Anadolu: %18,4
  • Ege: %17,1
  • Akdeniz: %15,7
  • Karadeniz: %8,8
  • Güneydoğu Anadolu: %5,2
  • Doğu Anadolu: %3,1

2024 itibarıyla binek araç başına yapılan yıllık kilometre 18.665 olarak belirlenirken, hafif ticari araçlarda bu mesafe 13.438 kilometre olarak kaydedildi.

Satış Sonrası Yenileme Pazarı

OSS Derneği tarafından yayımlanan rapor, Türkiye’de ilk kez satış sonrası yenileme pazarının büyüklüğünü ortaya koydu. 2023 yılı itibarıyla binek araç ve hafif ticari araç kapsamında satış sonrası yenileme pazarının geliri 6,466 milyar dolar olarak belirlendi.

Kaynak: KARAR