Ticaret Bakanlığı, kampanyalı satışlarda teslimat yapılmaması ve bedel iadesi gecikmeleri nedeniyle 67 e-ticaret firmasına 93 milyon TL ceza kesti. Denetimler artarak sürecek.
Denetimlerde hangi sorunlar öne çıktı?
Bakanlığın açıklamasına göre cezaların temelinde şu ihlaller yer aldı:
Tüketiciye ürün tesliminin hiç yapılmaması
Cayma hakkı kullanıldığında yasal süre içinde iade yapılmaması
Kampanya dönemlerinde satın alınan ürünlerin stok yok bahanesiyle iptal edilmesi
Siparişin iptali sonrası ürünün indirimli fiyattan tekrar alınamaması
Bu tür uygulamaların, tüketicilerin hem ekonomik menfaatlerini zedelediği, hem de adil rekabet ortamını bozduğu vurgulandı.
Cezalar iki döneme ayrıldı
Ticaret Bakanlığı’nın verdiği bilgiler ışığında:
2024 Ekim ayında başlatılan ve yıl içinde tamamlanan denetimlerde 18 firmaya 40,3 milyon TL ceza verildi.
2025’in ilk üç ayında (Ocak-Mart) ise 49 firmaya 53,4 milyon TL ceza uygulandı.
Ayrıca şu an 19 firma hakkında denetim süreci halen devam ediyor.
Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği devrede
Tüketici şikayetleri doğrultusunda başlatılan bu denetimler, 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun ve Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliği çerçevesinde yürütülüyor. Bakanlık, e-ticarette artan talep ve değişen alışveriş alışkanlıkları doğrultusunda, tüketiciyi koruma refleksini güçlendirme kararlılığında olduğunu ifade etti.
Denetimler sürecek
Ticaret Bakanlığı açıklamasında şu ifadelere yer verildi:
“Tüketici alışkanlıklarının çevrim içi ortama kaydığı bu dönemde, vatandaşlarımızın haklarının korunması ve piyasada adil rekabetin tesisi için etkin, yoğun ve yaygın denetimler yapılmaya devam edilecektir.”
Tüketicilere de çağrıda bulunan Bakanlık, mağduriyet durumunda şikâyetlerin CİMER, ALO 175 Tüketici Hattı veya e-Devlet üzerinden yapılabileceğini hatırlattı. Denetimlerin sıklaşacağı bu yeni dönemde e-ticaret firmaları, mevzuata uyum konusunda daha dikkatli olmaya davet ediliyor.