Fındığın Ekonomik Önemi

Bayraktar, “Fındık üreticilerine 2014-2013 yılları arasında 176 TL destek verilmiştir. Ülkemizin 8 ilinde üretilen fındık, dünya fındık ihtiyacının yüzde 75’ini karşılamaktadır. Böylesine önemli bir ürüne düşük fiyat asla kabul edilemez. Dünyada, ülkemizin ürettiği fındığı pazarlayamama sorunu asla yoktur. Bu sene fındığımıza hak ettiği değeri bekliyoruz” dedi.

Gelişmiş Toplumların Planlama Yaklaşımı: Bayraktar, kalkınma planlarının hazırlanmasında ileriye dönük projeksiyonların önemine dikkat çekerek, “Gelişmiş ve modern toplumlar kalkınma planlarını hazırlarken tüm sektörler için en az 10-20 ve 50 yıllık projeksiyonlar yaparak olası risklere karşı güçlü bir öngörü ortaya koymak anlamında master planlar hazırlar. Üretilen her ürün, günümüzde yerel, bölgesel ve özel olmaktan çıkıp dünya ürünü olma hedefine doğru hızla gitmektedir. Stratejik ürünlerin önemi, evrensel ekonominin iletişim kurmasıyla daha da artmaktadır” diye konuştu.

Fındığın Geleceği: 

Togg, Türkiye Elektrikli Otomobil Pazarında Zirvede! Togg, Türkiye Elektrikli Otomobil Pazarında Zirvede!

Bayraktar, "Fındık kime kalacak?" sorusunu gündeme getirerek, “Hükümete karşı olası kitlesel eylemlerin önünü kapatmak amacıyla, iktidar fındıkta taban fiyat belirlememe inadıyla üreticiyi tamamen tüccarın inisiyatifine bırakmıştır. Tüccar her zaman düşük fiyattan fındık almak için rekoltenin yüksek olmadığı durumda bile yüksek tespit edilmesini istemektedir. Üretici ile tüccar arasında denge unsuru sağlanmadığı sürece, üretici aleyhine ve emeğin incitici tarzda zayıflatılması kuvvetli olacaktır. Fındık kime kalacak sorusunun cevabı tüccar tarafından şimdiden verilmiştir” ifadelerini kullandı.

Sosyal Kırılganlık ve Göç: 

Bayraktar, bu durumun üreticide sosyal bir kırılganlık oluşturduğunu ve göç travmasını tetiklediğini belirterek, “Trabzon’daki sivil toplum örgütleri ve başta iktidar milletvekilleri olmak üzere, diğerlerinin seslerinin çıkmaması anlaşılabilir değildir. Üreticilerimizin kendilerinden kesilen stopajlarla yapılan ulusal varlıkların satışının yoğunlaştığı dönemde yükselen toplumsal tepkiye karşı eski Sayın Başbakan, ‘ben ülkemi pazarlamakla mükellefim, pazarlamaya da devam edeceğim’ diyerek gelişen dirence meydan okuyordu. Şimdi sormak lazım, Sayın Cumhurbaşkanım kaç yıl oldu ‘Fındığı’ niçin pazarlamıyorsunuz? Türkiye fındığını sadece AB, EFTA (İsviçre - Norveç) ülkeleri ve diğer ülkeler olmak üzere pazarlarken, pazar alanının sınırlı tutulması fiyatın yükselmesini önlemeye yönelik bir emperyalist ihanettir” ifadelerine yer verdi.

Bayraktar’ın açıklamaları, fındık üreticilerinin beklentilerini ve sorunlarını dile getirirken, fındığın stratejik önemine dikkat çekiyor. Bu sene fındığın hak ettiği değeri bulması, üreticilerin refahı ve ülke ekonomisi için büyük önem taşıyor.

Muhabir: BİROL SANCAK