UZLAŞMA YÖNTEMİ DEVREYE GİRDİ
Adalet Bakanlığı’nın ceza hukukunda alternatif uyuşmazlık çözüm yöntemi olarak uyguladığı uzlaştırma süreci, Trabzon’da ilginç bir olayla sonuçlandı. Trabzon’un Ortahisar ilçesinde yaşayan öğretmen G.A., evinin önünden geçen U.Ç. ve B.M. adlı iki öğrenci tarafından hakarete uğradı.
Öğretmen, hakarete uğradığı gerekçesiyle öğrenciler hakkında şikayetçi olurken, 18 yaşından küçük olmaları nedeniyle dosya, Trabzon Cumhuriyet Başsavcılığı Uzlaştırma Bürosu’na gönderildi. Taraflar uzlaşmayı kabul edince, öğretmen G.A. öğrencilere topluma fayda sağlayacak bir ceza verilmesini talep etti.
SPOR VE KİTAP OKUMA CEZASI
Uzlaşma sürecinde öğretmen, öğrencilerin sadece bir özür dilemesiyle değil, aynı zamanda eğitici ve geliştirici bir yaptırım ile karşılık vermesi gerektiğini belirtti. Bu kapsamda:
B.M., Prof. Dr. Necmettin Erbakan Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde 12 saat sürecek spor eğitimine katılacak.
U.Ç., bir Türk edebiyatı kitabı okuyarak özetini öğretmenine gönderecek.
Öğrenciler bu cezaları yerine getirdikten sonra taraflar uzlaşarak dosya kapanmış oldu.
UZLAŞTIRMA İLE TOPLUMA KAZANDIRMA
Adalet Bakanlığı’nın uyguladığı uzlaştırma yöntemi, mağdurların haklarını korurken, suç işleyen bireylerin de topluma kazandırılmasını amaçlıyor.
Bu olayda verilen ceza, öğrencilerin hem disiplin kazanmalarını hem de eğitici bir süreçten geçmelerini sağladı. Trabzon’da yaşanan bu farklı uzlaşma örneği, cezalandırmanın sadece maddi veya hukuki yaptırımlarla değil, eğitici yöntemlerle de olabileceğini gösterdi.