FİYATLAR AVRUPA'YI GERİDE BIRAKTI
Türkiye'de dışarıda yemek yemenin maliyeti hızla yükseliyor. Big Mac Endeksi'ne göre, Türkiye'de bir Big Mac 6.12 dolara satılıyor ve bu fiyatla İsviçre'den sonra dünyadaki en pahalı ikinci ülke konumunda. Avrupa ülkelerinde ise bu fiyat ortalama 5 dolar seviyesinde.
TAVUK VE ET FİYATLARI NEREDEYSE EŞİTLENDİ
Restoran menülerinde dikkat çeken bir diğer konu ise tavuk ve et ürünleri arasındaki fiyat farkının neredeyse ortadan kalkması. Örneğin, bir zincir restoranda bonfilenin fiyatı 750 TL iken, tavuk şnitzel 670 TL’ye satılıyor. Bir porsiyon patates kızartması ise 250 TL'ye kadar yükselmiş durumda.
TÜKETİCİLER VE İŞLETMELERİN GÖRÜŞLERİ
Yapılan araştırmalara göre, katılımcıların %88,3’ü kafe ve restoran fiyatlarını oldukça yüksek buluyor. %82,1’i ise işletmelerin enflasyonu fırsata çevirdiğini ve fiyatları gereğinden fazla artırdığını düşünüyor. Öte yandan, restoran ve kafe sahipleri artan gıda, kira, personel ve enerji maliyetleri nedeniyle fiyatları yükseltmek zorunda kaldıklarını belirtiyor. Son iki yılda giderlerin %200'ü aştığını, buna rağmen kâr oranlarının azaldığını ifade ediyorlar.
SEKTÖRE YATIRIM İLGİSİ DEVAM EDİYOR
Artan maliyetlere rağmen, yeme-içme sektörüne olan yatırım ilgisi hız kesmiyor. Her yıl yaklaşık 5 ila 6 bin restoran, kafe ve lokanta açılıyor. 2020’de toplam açılan şirketler içinde %4’lük paya sahip olan yeme-içme sektörü, 2024’te %8’e kadar yükseldi.
Türkiye'de dışarıda yemek yemenin maliyeti hızla artarken, hem tüketiciler hem de işletmeler bu durumdan etkileniyor. Fiyat artışlarının temelinde artan maliyetler yatarken, sektöre olan yatırım ilgisi de devam ediyor.