Bir okul müdürüne sordum: Sizce yeni atanan öğretmenlerin en önemli eksiği nedir?

Cevap verdi: Yeni öğretmenler çok yaşlı geliyorlar!

“Prematüre yaşlılık” diyebileceğimiz bir duruma işaret eden bu cevap üzerinde önemle durulmalıdır. Çünkü yeni göreve başlayan bir öğretmenin “yaşlı/yorgun” bir kimse izlenimi vermesi, öğretmenlerin görevlerini hakkıyla yerine getirmesinde çok büyük bir engel teşkil eder. Öğretmen dinamik olmalı ki öğrencilerinin motivasyonunu canlı tutabilsin.

Sorgulanması gereken soru şu: Neden bu genç öğretmenler yaşlı/yorgun görünüyorlar?

Bu sorunun cevabı olarak hemen akla gelen ilk şey, eğitim sistemindeki sınavlardır. İlkokuldan itibaren testlerle muhatap olan bu genç öğretmenler, son olarak zorlu bir KPSS maratonundan çıkıp öğretmen olmuşlardır. Bu uzun sınav serüveni, gerçekten öğretmenleri yormuş, hatta ihtiyarlatmıştır. Bu durum, öğretmenlerin idealizmini de motivasyonunu da olumsuz yönde etkilemektedir. Görüldüğü gibi ilkokuldan itibaren girilen yanlış yol, yıllar sonra etkisini göstermekte, öğretmenlerin öğretmenliğe uyum sağlamalarını güçleştirmektedir. Prematüre yaşlılık pozisyonunda olan öğretmenlerin dinamik olmaları beklenemez. Öğretmenlerin öğrencilikleri boyunca enerjilerinin yok olması, onların yaşlı gibi durmalarına sebep olmaktadır. Yaşlı gibi duran öğretmenin öğrencilerinin gönlüne girmesi mümkün olmaz. Öğrencisinin gönlüne giremeyen öğretmenin de etkili ve lider öğretmen olduğunu kimse söyleyemez.

Etkili/lider öğretmenlerin en önemli özelliklerinden biri dinamik ve olumlu bir görüntü sergilemeleridir. Hayattan bezmiş bir psikoloji ile sınıfa giren öğretmenin öğrencilerde etki yaratması güçtür. Eğer öğretmende düşük motivasyon varsa, öğrencilerin motivasyonu da düşmektedir. Düşük motivasyonlu bir öğretmenin etkili/lider öğretmen olması mümkün değildir. Hayata olumlu bakmasını bilmeyen öğretmenin dinamik ve idealist olması beklenemez. Yeni mezun olmuş bir öğretmenin “yorgun/yaşlı” izlenimi vermesi, öğrencilerin öğrenme etkinliklerine de olumsuz etki edecektir. Karşısında hayat dolu bir öğretmen gören öğrencinin öğretmenden yardım talep etmesi daha kolay olacaktır.

Üniversite son sınıf öğrencilerinin yorgun olmalarının sebebi KPSS, yeni göreve başlamış olan öğretmenlerin de yorgun olmalarının sebebi KPSS!.. Yani KPSS’ yi geçseler de yorgunlar, geçmeseler de… Belki öğretmenlerin hizmetiçi eğitim etkinliklerinden yararlanmaları için farklı bir eğitim stratejisinin kullanılması işe yarayabilir. Aksi takdirde mesleğe yorgun başlayan bu öğretmenler, kısa bir süre sonra gerçekten yaşlanmış olacaklardır. Yorgunluk, yapılan işten keyif almayı engeller. Bu noktada, öğretmenlerin kişisel gelişimlerine katkı yapacak etkinliklerin hayata geçirilmesi hayati öneme sahiptir.