Federal Almanya Cumhuriyeti’nin en büyük havayolu şirketi olan Deutsche Lufthansa AG Avrupa’nın ve dünyanın sayılı büyük havayolu şirketlerinden biridir. Lufthansa yarı özel yarı kamu şirketi olarak da Almanya Devleti’nin bayrak taşıyıcı ulusal havayoludur.
100’ü aşkın ülkede 200 noktaya uçuş yapan Lufthansa ortak havayolları ile de dünyada 410 noktaya uçmaktadır.
Merkezi Frankfurt olan Die Lufthansa Group bünyesinde Lufthansa, Lufthansa Cargo, Lufthansa CityLine, Eurowings, Eurowings Discover, Air Dolomiti, SWISS, Austrian Airlines, Brussels Airlines und Edelweiss Air gibi havayolu şirketleri de bulunuyor.
Almanya’da yaşayan 3,5 milyona yakın Türk vatandaşının, Türkiye’ye gidiş - gelişlerinin önemli bir pazar olduğu gerçeğini gören Lufthansa, bu destinasyona çok önem vermektedir.
Almanya ile Türkiye arasında yapılan seyahatlerde en büyük payın Türk Hava Yolları’na ait olduğunu iyi bilen Lufthansa, bu pazarda farklı bir yol izleyerek rakibi olan THY ile işbirliği yapmanın çok daha yararlı olacağını düşünerek ortaklık yapma yoluna gitti.
THY’nın de aynı düşüncede olduğu bu pazarda, Ekim 1989’da ilk resmi adım atıldı Sun Express Deutschland ve Sun Express Türkiye adlı iki şirket kuruldu.
Antalya merkezli olan Türkiye’deki Güneş Ekspres Havacılık A.Ş’nın her
ne kadar ortaklık hisseleri yüzde 50, yüzde 50 görünse de, bu gerçekte böyle değil. Türk Sivil Havacılık Yasası gereği, yabancılar stratejik önemi olan havayolu şirketlerinde yüzde 49’dan fazla hisse alamıyor. Bu nedenledir ki
yüzde 1’lık hisse Avukat Feridun Çağa ve varisleri üzerinde görünmektedir.
Sun Express Türkiye, ilk uçuşunu 2 Nisan 1990 yılında Frankfurt’tan Antalya’ya yaptı. Bu uçuşun sene-i devriyesi hafta içinde hatırlatıldı. Şirket, yıllar içinde filosunu, uçuş yaptığı destinasyonlarını ve çalışan sayısını arttırarak adından söz ettirdi.
Sun Express Almanya ise başarısız olduğu gerekçesiyle 2020 yılında kapatılarak, filosundaki 12 uçak Sun Express Türkiye’ye devredildi. Şirketin CEO koltuğunda Max Kownatzki, Genel Müdür Yardımcılığı konumunda da Tuncay Eminoğlu bulunmaktadır.
Almanya’dan Türkiye’ye seyahat eden her iki yolcudan birini taşıyan şirket, 2023 yılında 12.6 milyon yolcu taşırken, 2024’te bu sayıyı 15 milyona çıkarmayı hedefliyor.
2023 yılında, bir önceki yıla göre yüzde 21’lık bir artışla 1.8 milyar Euro kar elde eden Sun Express, 2023’te 35 ülkede 200 noktaya uçarken 2024 yılında 28 yeni rota ve yüzde 19’luk bir artış öngörüyor. Halen bünyesinde 3 Bin 700 kişi çalışan şirket, bu yıl bin 300 kişiyi daha istihdam edecek.
Sun Express, 77 olan Boeing 737-800 tipi uçak sayısını da 2035 yılına kadar 166’ya çıkarmayı hedefliyor.
Gelelim asıl konumuza. Rakip, rakip ile şirket kurar mı diye sorabilirsiniz. Başarılı olacaksa tabii ki kurar. Her iki şirkete bir zararı olmuyorsa elbette kurar. Sun Express işte böyle başarılı bir şirket. Kurulması için karar alanların ve şirketi yönetenlerin başarısı şirketin bu güne kadar yaşamasını sağlamıştır.
Şimdiler de yeni kurulan AJet (THY’nin AnadoluJet markası) şirketi için de bir sorun teşkil etmeyeceği düşünülen Sun Ekspres’in sektörde farklı bir model olarak ticari ömrünü uzun yıllar daha sürdüreceğine olan inancım tam. Tabii, her iki ortaktan biri bu ortaklığı bitirme gibi bir karar almazsa. Umarım böyle bir şey olmaz. Sun Express ülkemiz ekonomisine katkı veriyor.
Ben, geçen ay Sun Express CEO’su Kownatzki’ye “THY ile Lufthansa rekabeti sizin için bir sorun yaratıyor mu ? diye sorduğumda çok dikkatli ve seçilmiş kelimelerle şöyle cevap verdi;
“Biz bu rekabetten endişeli değiliz. Almanya’dan her iki yolcudan biri bizimle geliyor. Bunu onlara sormak lazım” Bu cevap blze gösteriyor ki, THY ve Lufthansa’nın ilişkilerinde bir sorun yok. Bu nedenle de Sun Express 35’inci yılına önünü görerek, sorunsuz başarılı ve de çok iddialı girmektedir.
Sosyal medya hesabından bir mesaj yayınlayan Sun Express CEO’su Max Kownatzki gidilecek ülke sayısının 43’e ve personel sayısının da 4 Bine yükseleceğini dile getirirken haklı bir gurur duyduğunu anlatıyor ve diyor ki
“Yine de bazı şeyler değişmeden kalıyor: Ekiplerimizin yüzlerinde gerçek gülümsemeler, misafirlerimizin güvenliğine ve konforuna öncelik veren özel bir ekip, eşsiz bir aile ruhu duygusu ve yaptığımız işe olan tutkumuz. “
Nice yıllara Sun Express. İyi uçuşlar.
[email protected]
THY, Lufthansa rekabeti ve Sun Express ortaklığı
Musa Alioğlu
Yorumlar
Çok Okunanlar
Bardhi, Kadro Dışı Kaldığı Trabzonspor’u Unutturdu: Kuzey Makedonya Zirvede!
Sebat Gençlikspor, Mardin 1969’a uzatmalarda boyun eğdi
Trabzonspor’da Double Pass ile Yollar Ayrılıyor
Trabzonspor’un Orta Sahadaki Yeni Kozu
Trabzonspor’da Talisca ve Onuachu görüşmeleri hızlandı
Trabzonspor, Başarılı Oyuncuya Karşılık Eyüpspor’a Takas İçin Denswil İle Bardhi’yi Önerdi