Doğum yerim olan Trabzon ile ilgili bir yazı daha kaleme almak zorundayım. Atinalı Xenophon’un MÖ 400 yılında gördüğünü söylediği bu tarihi çok eski olan (yani kadim) şehir, o yıllarda bile bir ihraç limanıydı. O zamanlar şayet uçaklar olsaydı Trapezounta adındaki bu kent ulaştırmada mutlaka bir HUB (Dağıtım merkezi) olurdu diyebilirim.

Pontus Krallığı’ndan, Romalı’lara ve ardından da Osmanlı İmparatorluğu hakimiyetine giren Trabzon, Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yıllarına da belli bir varlık ve zenginlikle girmiştir. Trabzon vilayetinin ulusal ekonomiye katkısı, yetiştirdiği değerli vatan evlatlarıyla ülkemizin sosyal ve kültürel hayatında

önemli bir yer edildiği ayrı bir gerçek.

Ekonomiye kattığı değer oranında da yatırımlardan pay alması da hakkıdır.

Deniz limanının yanı sıra, 1957 yılında havaalanına kavuşan Trabzon kenti doğal coğrafi konumu nedeniyle Doğu Karadeniz’in adeta merkezi olmuş.

Trabzon Havalimanı’ndan yıllar boyu Artvin, Rize, Giresun ve hatta Ordu da  yararlandı. Önceleri hiç kimse bu durumdan bir rahatsızlık duymadı. Sonraları siyaset mevkiinde bulunan politikacıların havalimanı konusunu gündeme getirmesiyle bu şehirlerde bir kamuoyu oluşturuldu. Özellikle Rize ve Giresun halkının bir bölümü

şehirlerine havalimanı yapılmasını istediler. Devletin imkanları yetmediği için bu istekler yıllar sonra gerçekleşti.

Önce Ordu-Giresun’a, sonra da Rize ve Artvin’e hizmet eden havalimanları hizmete sokuldu. Fakat, şikayetler hiç bitmedi, biteceğe de benzemiyor. Bu iki havalimanına yapılan seferlerin az oluşu ve bilet fiyatlarının da yüksekliği sorun olarak dile getirilmeye başlandı.

Bu konuda başta THY olmak üzere A Jet ve Pegasus da periyodik olarak  eleştirilmeye devam ediliyor. Konu tam kapandı derken, Trabzon’a 15 milyon yolcu kapasiteli yeni bir havalimanı yapılacağının açıklanması tartışmaları yeniden alevlendirildi. Ulaştırma ve Altyapı Bakanı’nın Trabzonlu olması   ve memleketine torpil geçip koruyor gibi itirazlara sebep oldu. Devletin bu gibi işlerinin bir kişinin isteğiyle değil plan ve programa göre yapıldığını hiç akıllarına getirmeyen bazı Rizeliler de Cumhurbaşkanı  Tayyip Erdoğan’ın memleketine ayrımcılık yapıldığını her fırsatta dile getirerek, bürokratları zan altında bırakıp, iki şehrin arasını açma gayretine bilmeden hizmet ediyorlar. Rizeli hemşehrilerimiz de bu konuda bilgi verirken Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü’ne ait istatistiklerinden medet umuyorlar.

Diyorlar ki,2024 yılında, Ordu-Giresun Havalimanı’nı yaklaşık olarak 960 Bin, Rize-Artvin Havalimanı 1 Milyon 100 Bin ve Trabzon Havalimanı’da 3 Milyon 580 Bin yolcuya hizmet etmiş.

Bu üç havalimanı 2024 yılında toplam 5 milyon 640 bin kişiyi ağırladığına göre (Yapılmakta olan Bayburt Salyazı Havalimanı bu hesaba dahil değildir)

Trabzon’a yapılacak 15 milyonluk yeni bir havalimanı acaba neden yapılıyor?

Ardından da daha ilginç bir konuyu gündeme getiriyorlar ve şöyle devam ediyorlar. “Trabzon’a yapılacak havalimanını bölgesel havalimanı yaparak, diğer havalimanlarını  sivil statüden çıkarıp askeri havalimanına mı dönüştürmek istiyorlar.” Bak sen!

Bölgesel havalimanı diye bir şey yok. Bu sadece sözde. Zafer Havalimanı bölgesel dendi, sonuç tam bir facia. Çukurova’ya da Mersinliler’in gönlünü almak için bölgesel havalimanı dendi.

Askeri havalimanı yapmak iddiasına gelince, bu sözler tam deli saçması.

Türkiye’de 18 havalimanı askerlerin elinde olmasına rağmen, meydanlar Genelkurmay Başkanlığı ve Ulaştırma Bakanlığı ile 2002’de yapılan protokol ile sivil uçuş ve eğitimlere açılmıştır.

Açılışına Genelkurmay Başkanı Org. Yaşar Güler’in (Şu an Milli Savunma Bakanı) de katıldığı Rize-Artvin Havalimanı’ndaki yan pist gerektiği zaman askeri amaçlarla ve savaş uçakları tarafından kullanılmak üzere yapılmıştır. Her halde bundan yola çıkarak böyle boş sözler söylüyorlar.

Trabzon’a yapılan yeni havalimanı da bu memleketin malı. Gerektiği zaman Rizeliler de, Giresunlular da burayı kullanacak. Dostluklar da gelişecek.

İki şehrin kardeşliğini havalimanının değil yolcu sayısı hiç kimse bozamaz.

Mutlu yarınlar Türkiyem.