Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı Murat Zorluoğlu basına yaptığı açıklamada Maraş Caddesi’nin ilerleyen günlerde trafiğe kapatılacağını ifade etmiştir. Zorluoğlu, hafif raylı sistem ile ilgili yapılan tanıtım toplantısında Maraş Caddesi’nin bu ay sonuna kadar yayalaştırılıp araç trafiğine kapatılacağını belirtmiştir.

Bugün Trabzon’da trafiğe kapatılma tartışmalarının odağındaki Maraş Caddesi’nin tarihçesine baktığımızda bu caddenin 100 yılı aşkın bir süredir var olduğunu görürüz. Bir asrı aşkın bir süredir Trabzon’un en işlek yerlerinden biri olarak Trabzonluların kullandığı Maraş Caddesi’nin açılış hikâyesini maalesef birçok Trabzonlu bilmemektedir.

Aslında Maraş Caddesi’ni ilk açanlar, şehri 1916’da işgal eden Ruslar olmuştur. Zira şehir içinde Uzun Sokağa paralel ikinci bir cadde açmak isteyen işgalci Ruslar, Belediye Bahçesi’nden başlayarak bilhassa Müslüman evlerini yıkarak Maraş Caddesi’ni açmışlardır.

Ruslar, daha sonra Maraş Caddesi ismini alacak olan bu caddeye tesadüf eden evleri yıkmışlardı. Caddenin her iki tarafında ayakta kalmayı başaran evler ise yol düzeltmesi nedeniyle biriken toprak yüzünden ikinci katlarına kadar adeta toprağa gömülmüşlerdi.

Bu cadde daha batıda şehrin, Polathane (Akçaabat) tarafındaki girişine uzanıyordu. Burada, yolun sağ tarafındaki cami Ruslar tarafından ahır olarak kullanılmıştı. Burası muhtemelen Hızır Bey Cami idi. Bu camiden sonra 3 km. kadar daha uzanan cadde, Ayasofya Cami civarında eski Trabzon-Polathane (Akçaabat) Caddesi ile birleşiyordu.

Maraş Caddesi’nin açılışını ele alan Trabzonlu eğitimci, siyasetçi ve yazar Mustafa Reşit Tarakçıoğlu Rusların bu caddeyi açarken sadece Müslümanlara ait yerleşim yerlerine zarar verdiklerini şu şekilde ifade etmiştir:

Meydan Parkı’nın yanından Ayasofya Mahallesi’ne doğru birkaç mahalleyi yıkarak geniş bir cadde açmışlardı. Biz bu Caddeye Maraş Caddesi adını verdik. Bu caddenin silip süpürmüş olduğu mahallelerin hiç birinde tek Hristiyan evi yoktu hepsi Türklerin idi. Eğer doğudan batıya açılmış olan bu cadde deniz kıyısından açılmış olsa idi Kemerkaya Tuzluçeşme ve Sotka Mahallelerini yıkarak geçecekti. Sözü geçen mahalleler ise Rum mahalleleriydi. Ruslar, Maraş Caddesi’ni açmak suretiyle hem bir kaç Türk mahallesini ortadan kaldırmış ve hem de Harşit Vadisindeki savaş cephelerine kolaylıkla asker, savaş araçları taşımak kolaylığını elde etmiş oldular.

Milli Mücadele yıllarında adı Maraş Caddesi olarak değiştirilen bu cadde ilk açıldığında bugünkü gibi geniş değildi. Zira Lambert Planı çerçevesinde Maraş Caddesi’ndeki binaların istimlak muamelesi tamamlanmış ve özel idare binasına kadar olan kısımdaki binaların yıkılmasına başlanmıştır.

Bu meyanda eski Halkevi binası da Maliye Vekâletinden 2.500 liraya alınmış ve bu bina da yıkılacak binalar arasına katılmıştır. Böylece Maraş Caddesi, üzerinde birden fazla banka kurulan bir Bankalar Caddesi haline gelmeye başlamıştır.

Anlaşıldığı kadarıyla Maraş Caddesi bugünkü haline, Lambert Planı doğrultusunda yolun her iki tarafından yapılan istimlakler sonucunda yolun genişletilmesi suretiyle 1940-60 döneminde gelmiştir.

Maraş Caddesi’nin ismi 1964 yılında Fatih Caddesi olarak değiştirilmek istenmiş; fakat bu istek hayata geçirilmemişti. Milli Mücadele sırasında Maraş’ın düşman istilasından kurtuluşu sırasında Trabzonluların duydukları milli sevinç dolayısıyla bu caddesinin ismine Maraş denilmişti. Bu tarihi isme böylece dokunulmadı.

Böylece Rus işgali sırasında açılan ve Milli Mücadele yıllarından bu yana Maraş Caddesi olarak yaşayan bu tarihi cadde günümüze kadar varlığını muhafaza etmiştir.