Psikolog olarak danışmanlık yaptığım süreçlerde sıklıkla karşılaştığım bir durum, öğrencilerin sınav kaygısıdır. Bugün, danışanlarımdan biri olan Eren’in (öğrencinin izni alınmıştır, etik sorun yoktur) sınav kaygısıyla başa çıkma sürecini paylaşmak istiyorum. Eren, 13 yaşında bir öğrenci ve son zamanlarda sınav dönemi yaklaştığında büyük bir endişe yaşamaya başlamıştı.
Eren’in kaygısının temelinde, sınavın sonucuna dair belirsizlik ve başarısızlık korkusu yatıyordu. Bu kaygı, onun hem akademik performansını hem de genel yaşam kalitesini olumsuz etkiliyordu. Eren, sınavlara yönelik bu olumsuz duygularının, ders çalışma alışkanlıklarını ve sosyal yaşamını etkilediğini ifade etti. Bu noktada, Eren ile birlikte kaygıyı yönetme stratejilerini belirlemek üzere bir plan geliştirdik.
İlk olarak, Eren’in sınav kaygısını daha iyi anlayabilmesi için onunla detaylı bir şekilde konuşmaya başladık. Kaygısının nedenlerini ve bu duygunun onun üzerindeki etkilerini netleştirdik. Bu süreçte, Eren’in başarısızlık korkusunun, sınav sonucunun kişisel değerini belirleyeceği düşüncesinden kaynaklandığını fark ettik. Eren, sınavın sonucuna dair belirsizliklerle başa çıkma konusunda zorluk yaşıyordu.
Sonrasında, Eren’in sınav kaygısını azaltmak için çeşitli stratejiler geliştirdik. İlk olarak, Eren’e kişisel hedefler belirleme konusunda yardımcı olduk. Bu hedefler, hem kısa vadeli hem de uzun vadeli başarıları kapsıyordu. Kısa vadeli hedefler, günlük çalışma planlarını içerirken, uzun vadeli hedefler Eren’in genel akademik amaçlarını belirliyordu. Bu hedefler, Eren’in kaygısını azaltarak, daha organize bir şekilde çalışmasını sağladı.
Ayrıca, Eren’e sınav öncesi ve sırasında rahatlama teknikleri uygulamayı öğrettik. Derin nefes alma, kısa meditasyonlar ve gevşeme egzersizleri, Eren’in sınav öncesi stresini azaltmasına yardımcı oldu. Bu teknikler, onun sınav sırasında daha sakin ve odaklanmış olmasına katkıda bulundu.
Eren’in kaygısıyla başa çıkabilmesi için bir diğer önemli adım, öz-yeterlilik duygusunu güçlendirmekti. Eren’e, sınav sonuçlarının kişisel değerini belirlemediğini ve başarısızlıkların öğrenme sürecinin bir parçası olduğunu hatırlattık. Özellikle sınav öncesi kendine olumlu telkinlerde bulunmanın, kaygıyı azaltmada etkili olduğunu gördük.
Son olarak, Eren’in ailesiyle de bir görüşme gerçekleştirdik. Ailesi, sınav sürecinde Eren’e nasıl destek olabilecekleri konusunda bilgilendirildi. Eren’in ailesinin destekleyici bir tutum sergilemesi, onun kaygısını yönetmesinde önemli bir rol oynadı. Aile desteği, öğrencinin sınav kaygısını azaltmada kritik bir faktördür.
Eren’in hikayesi, sınav kaygısıyla başa çıkma sürecinde atılacak adımların ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Kişisel hedefler belirleme, rahatlama teknikleri, öz-yeterlilik duygusunu güçlendirme ve aile desteği, öğrencilerin kaygılarıyla baş etmelerinde büyük rol oynar. Psikolog olarak, bu sürecin bir parçası olmak ve öğrencilerin başarılı bir şekilde kaygılarını yönetmelerine yardımcı olmak, oldukça tatmin edici bir deneyimdir. Eren’in sınav kaygısıyla başa çıkma sürecinde elde edilen sonuçlar, bu tür zorluklarla baş etmenin mümkün olduğunu gösteriyor. Eğer siz veya tanıdığınız bir öğrenci benzer kaygılar yaşıyorsa, profesyonel destek almanın ne kadar önemli olduğunu unutmayın. Eğitim danışmanlığı ve psikolojik destek konusunda size yardımcı olmak için buradayım. Sınav kaygısı, akademik başarı ve kişisel gelişim alanlarında daha fazla bilgi almak veya danışmanlık hizmetlerimden yararlanmak için benimle iletişime geçebilirsiniz. Hep birlikte, başarıya ulaşmak ve daha sağlıklı bir öğrenme deneyimi elde etmek için gerekli adımları atabiliriz. -Psikolog Merve Ak. Detaylı bilgi ve iletişim için [email protected] adresi üzerinden iletişime geçebilirsiniz. https://www.instagram.com/psikologmerveak/