50 küsur senedir bu şehirde yaşıyorum. 34 yılın üzerinde de gazetecilik mesleğiyle iştigal ediyorum. Yakın tarihe kadar şehirde olanı biteni birebir yaşayan biriyim.
Trabzon şehrinin kırılma noktaları vardır. Her türlü riske rağmen önemli kararların alındığı bir şehirdir
Hepsini hep birlikte yaşadık.
Özellikle belli dönemlerde hem bazı belediye başkanlarının hem de valilerin şehir adına verdikleri tarihi kararlar vardır. O kararlara kırılma anı diyoruz.
Elbette her gelen belediye başkanı ve vali bu şehir için elinden geleni yaptı, hizmetler verdi.
Hepsinden Allah razı olsun. Bu şehir için taş üstüne taş koyandan Allah yüzbin kere razı olsun.
Bu şehir insanı kendisine yapılanı asla unutmaz. Hepsine saygı, sevgi ve hürmetlerimizi sunuyoruz.
Dedim ya Trabzon’un kırılma anları vardır. Tarihi kararlar sayılabilecek niteliktedir bunlar.
Risk alma;
Kamuoyunun etki-tepkisine rağmen verilen karardan geri dönmemektir.
Dik durabilmektir, riski göze alabilmektir.
Ama bunların sayısı çok değil.
Trabzon’da iz bırakan belediye başkanlarından biri saygıdeğer Orhan Karakullukçu’dur.
1980’li yıllarda Trabzon Belediye Başkanlığı yapan Orhan Karakullukçu bu şehirde iz bırakan belediye başkanlarından biridir.
ANAVATAN Partisi’nin ilk iktidarında belediye başkanlığı koltuğunda oturanOrhan Karakullukçu şehrin altyapısını yenileyen ilk belediye başkanıdır.
Şehir büyüdükçe, nüfus arttıkça zamanla yetersiz kalsa da içmesuyu ve kanalizasyon hizmetlerinde önemli hamleler yapan bir belediye başkanıdır.
Belediye başkanları için alt yapı hizmetleri her zaman risktir, nitekim şehrin altını nakış gibi işleseniz görülmediği gibi bir sonraki dönemdeseçilemeyebiliyorsunuz. Tıpkı Orhan Karakullukçu’da olduğu gibi. Sahilde yaptığı düzenlemelerle de iz bırakan belediye başkanıdır ancak ikinci dönem seçilemedi.
Trabzon için önemli kırılma anı sayılabilecek köklü değişimlerden biri de Vali Adil Yazar döneminde yaşanmıştır. Şehirde karınca gibi vizır-vızırişleyen yaklaşık 1.700 civarındakitaksi dolmuşu minibüs sistemine çeviren devlet adamıdır.
Şehir için kırılma noktalarından biri de şehir için trafiğinin taksi dolmuştan, minibüse sistemine dönüştürülmesidir. İki taksiyi bir minibüs olarak birleştirerek taşımacılık yapan araç sayısını yarı yarına indirmeyi sağladı. Ancak o da başka büyük bir şehirde vali olmayı beklerken merkeze çekildi.
Trabzon’un üç önemli caddesi vardır.
Uzunsokak, Kahramanmaraş ve Kunduracılar Caddesi.
Recep Tayyip Erdoğan’ınbaşbakanlığı döneminde Trabzonspor-Fenerbahçe maçından sonra “Fenerbahçe’ye verilen cezayı fazla buldum” açıklamasından sonraki ilk seçimdeTrabzon Belediye Başkanlığını kaybetmesine sebep olmuş,uzun yıllar Trabzonspor’da forma giyen ve 20 yılın üzerinde Turizm müdürlüğü görevinde bulunan Volkan Canalioğlu’nu belediye başkanı yapmaya yetmişti.Asım Aykan’dan Trabzon Belediye başkanlığını alınca da Başbakan Erdoğan’ın annesi Tenzile ana “Oğlum Trabzon’u neden kaybettik” sözlerine muhatap kalması hafızalarımızda kalan nottur.
Volkan Canalioğlu şehrin insanını kucakladığı gibi radikal bir kararla Uzunsokak’ı araç trafiğine kapatıp yayaların emrine vermiş ve şehir halkının büyük takdirini kazanmıştı.Halkın Volkan abisi oldu.
2004 seçimlerinin rövanşını 2009’daOrhan Fevzi Gümrükçüoğlu ile alan Adalet ve Kalkınma Partisi iktidarı sürecinde Trabzon’da hem yerel hem de merkezi hükümet nezdinde güzel hizmetler yapıldı.
Halk arasında OFG olarak tanınanOrhan Fevzi Gümrükçoğlu’nun iki dönemlik başkanlık sürecinde şehirde gerçekten güzel hizmetleri olmuş.En yakınımızda sadece Batum’da olan Botanik Park’ı oluşturarak halkın hizmetine sunarken şehrin geleceği için önem arz eden projeleri başlatmış. O projelere odaklanırken halktan kopuk belediye başkanı izlenimi verip çok eleştirilmiş.
…. Ve son belediye başkanı Murat Zorluoğlu
Murat Zorluoğlu’nun Trabzon Büyükşehir Belediye Başkanı seçilmesiyle yeni bir dönem başlamış oldu. Valilik ve belediye başkanlığı tecrübeleri bulunan Zorluoğlu, tarihi kararlar sayılabilecek, siyasetçi için risk taşıyabilecek ancak şehrin geleceği için hayati önem arzeden, iz bırakan hizmetler yapıyor.
Murat Zorluoğlu’nun henüz 3 yıllık belediye başkanlığı döneminde önemli kırılma noktalarına dokundu. Bunların en önemlisi her zaman dediğimiz gibi alt yapı çalışmalarıdır. 50 yıl sonra girilen ve belki 50 yıl sonra bir daha ihtiyaç duyulmayacak şehrin alt yapısını sıfırdan yenilerek elekten geçirdi. Şehrin altına yeni bir şehir inşa edildi desek abartı sayılmaz. Özellikle içme suyu, kanalizasyon, yağmur suyu şebekeleri tamamen yenilenerek insan sağlığı önceliği oldu.
Dedim ya siyasetçiiçin alt yapı hizmetleri risktir ama Murat Zorluoğlu önce şehrim anlayışıyla hiç tereddüt etmeden yerin altına girip alnının akıyla da üstüne çıkmayı başardı.
Trabzon için bir diğer kırılma noktası Ganita projesidir. Trabzon’un yük akı olacak şehir insanı ile deniz kucaklaştırılacak. Artık birbirlerine sırt çevirmeyecekler.
İz bırakacak olan bir diğer hizmet ise dolmuşların modernizasyonudur. 20 yıllık ömrünü tamamlayan nerede ise hurda haline gelen eski minibüslerin devre dışı bırakılarak daha modern ve çağdaş, insana insanca değeri katan, konforunu ön planda tutan sistemi başarıyla tamamladı.
Ve kırılma noktalarından biri de Kahramanmaraş Caddesi’nin araç trafiğine kapatılması oldu. Bu tür kararlar zor kararlardır. Alınırken de uygulanırken de risk taşıyan ancak şehrin geleceğinin önünün açılması için önemli hamlelerdir.
Trabzon şehir içi trafiği mastır planı, İnşaatı devam eden yeni otogar binası, gülcemal projesi ve diğer hizmetlere değinmiyorum bile.
Unutmayın, sonunu düşünen kahraman olamaz.
Allah herkesten razı olsun